Toyota Land Cruiser 70: обзор двигателей, трансмиссии, подвески
Рекомендуемое моторное масло для Toyota Land Cruiser
Характеристики двигателя 1HZ
Атмосферный дизельный рядный шестицилиндровый двигатель марки 1HZ имеет следующие технические характеристики:
- точный объем (куб. см) – 4164;
- мощность (л.с.) – 131;
- крутящий момент (Н/м) – 285;
- степень сжатия – 22,4-22,7;
- блок цилиндров из чугуна;
- количество цилиндров – 6;
- клапанов на цилиндр – 2;
- диаметр цилиндра (мм) – 94;
- ход поршня (мм) – 100;
- привод ГРМ – ремень;
- питание – вихревая камера IDI;
- используемое топливо – дизель;
- экологический класс – Евро-1;
- объем масла в двигателе (л) – 9,5;
- допустимый расход масла (грамм на тысячу километров пробега) – не более тысячи;
- периодичность замены смазки (тыс. км) – в пределах от 7 до 10;
- годы выпуска – с 1990 по сегодняшний день;
ресурс (тыс. км) – согласно эксплуатационным данным более 500.
Расход топлива
Ленд Круизер 100 4.2 с полным приводом и 4АКПП
Потребление дизеля мотором 1 HZ рассмотрим на конкретных моделях автомобилей:
- Ленд Круизер 100 с постоянным полным приводом и 5МКПП – расход топлива на сто километров пробега составляет:
- город – 14,1;
- трасса – 10,8;
- смешанный цикл – 11,1.
- Ленд Круизер 100 4.2 с полным приводом и 4АКПП – показатель потребления топлива в городском режиме составляет 15,3 л/100 км, а при езде по трассе – 10,3.
Модификации мотора
Разработано несколько вариаций дизельного силового 1 HZ. Маркировка у моторов разная, но одинаковый объем (4163), диаметр и ход поршня (94,00 х 100,00) говорят об их близком родстве.
Силовой агрегат 1HD-T
Удачной и надежной версией стал мотор 1ХЗ. Это достигалось за счет простой конструкции. В дальнейшем выпускались следующие модификации мотора:
- 1HD-T в период времени с 1990 по 2002 год. Мотор агрегировали турбонаддувом. Это привело к увеличению мощности до 160 лошадиных сил и крутящего момента (M) до 360 Н/м.
- 1HD-FT (1995-1998) – конструкторы применили головку блока с четырьмя клапанами на цилиндр, а также систему SOHC с коромыслами. Показатель мощности стал 170 л.с, а M = 380.
- 1HD-FTE (1998-2007) отличался наличием электронного блока управления и ТНВД. Это привело к повышению мощности до 204 л.с, а крутящего момента до 430 Н/м.
Обслуживание
Из-за отсутствия в механизме привода клапанов гидравлических компенсаторов зазора требуется ручная регулировка зазоров. Настройка проводится через каждые 40 тыс.км или 1 раз в 2 года. При пробегах больше 150 тыс.км рекомендуется проводить переборку механизма ГРМ с заменой осей коромысел.
Ременной привод распределительных валов требует замены через 100 тыс.км пробега. Завод-изготовитель рекомендует производить установку новой детали через 80 тыс.км в случае эксплуатации двигателя в городских условиях.
Замена моторного масла выполняется ежегодно или через 7-8 тыс.км пробега. При эксплуатации машины в условиях бездорожья или в городском режиме рекомендуется снизить интервал до 5-6 тыс.км.
Объем системы смазки — 11,4 л масла.
Чистка клапана ЕГР и впускного коллектора от налета сажи и масла производится каждые 50-60 тыс.км. Возможна принудительная деактивация рециркуляции. Отключение выполняется физически и через блок управления. Встречаются моторы, изначально выпущенные в варианте без рециркуляции.
Проведение своевременного и грамотного обслуживания позволяет достичь ресурса 650-700 тыс.км. Непременным условием исправной работы является использование качественного дизельного топлива.
Технические особенности двигателя 1HZ
Двигатель Тойота 1HZ рядный шестицилиндровый (R6) с чугунным блоком цилиндров.
Блок цилиндров 1HZ
Головка блока также изготовлена из чугуна. В ней предусмотрены вихревые камеры сгорания, которые отделены друг от друга. ГБЦ c одним распределительным валом с двумя клапанами на цилиндр.
ГБЦ с распредвалом 1HZ
Согласно заводским рекомендациям для двигателя Тойота 1HZ регулировка клапанов осуществляется с периодичностью в сорок тысяч километров пробега. На практике указанный показатель можно превысить. При установке тепловых зазоров на холодном агрегате необходимо придерживаться следующих значений в миллиметрах:
- 0,15-0,25 – впуск;
- 0,35-0,45 – выпуск.
Для привода в движение распределительного вала используется зубчатая ременная передача. Привод ГРМ требует смены после ста тысяч километров пробега, а при эксплуатации с повышенными оборотами или при суровых климатических условиях – восьмидесяти.
Ременной привод ГРМ 1HZ
На силовом агрегате 1ХЗ не предусмотрено использование турбины. Используется распределительный впрыск топлива. Начиная с 1998 года, были усилены следующие элементы:
- блок цилиндров;
- поршни;
- коленчатый вал.
Также были замены свечи накаливания. Это привело к снижению степени сжатия до 22,4. Для поддержания требуемого уровня токсинов в отработанных газах, используется комплекс рециркуляции EGR.
Поршни для мотора 1HZ
Toyota Land Cruiser 200 c 2007 года выпуска
Модель 2020 года выпуска.
Рекомендуемое моторное масло для TLC определяется типом двигателя.
Бензиновые двигатели 1UR-FE и 1GR-FE (для моделей EURO IV и V)
По мануалу для Тойота Ленд Крузер необходимо применять оригинальные масла Toyota Genuine Motor Oil либо эквивалентные смазочные материалы, удовлетворяющие нижеприведенные требования к качеству смазки:
- всесезонные жидкости класса SL или SM с надписью «Energy Conserving» (энергосберегающие) по API;
- тип автомасла SN с обозначением «Resource-Conserving» (ресурсосберегающее) в соответствии с классификацией API;
- автомасла, сертифицированные по ILSAC с вязкостью 15w-40.
Для выбора вязкости смазочного материала воспользуйтесь схемой 4.
Схема 4. Влияние температуры на подбор вязкостных характеристик автомасла.
По схеме 4 при очень низких температурах следует заливать смазки 0w-20, 5w-20, 5w-30. Если температурный показатель выше -180С льют 10w-30, а при температуре более -120С применяют 15w-40.
На канистре со смазкой могут присутствовать знаки, изображенные на рисунке 1.
Бензиновые двигатели 1GR-FE (кроме моделей EURO IV и V)
Для этой модели TLC 200 рекомендовано применять масла с характеристиками:
- всесезонные смазочные материалы класса SL или SM с обозначением «Energy Conserving» (энергосберегающие) по API;
- тип автомасла SN с надписью на канистре «Resource-Conserving» (ресурсосберегающее) в соответствии с классификацией API;
- жидкости, отвечающие нормам ILSAC с вязкостью 15w-40 или 20w-50.
Вязкость моторной жидкости подбирается по схеме 5.
Схема 5. Зависимость вязкости смазки от температуры региона, в котором будет эксплуатироваться автомобиль.
Согласно схеме 5 при слишком низких температурах рекомендуется использовать жидкости 5w-30. Если показатель термометра выше -180С льют 10w-30, 15w-40 или 20w-50.
Дизельные автодвигатели 1VD-FTV (модели, соответствующие EURO V)
Согласно инструкции по эксплуатации Тойота Ленд Круизер нужно заливать смазочные материалы, соответствующие параметрам:
- оригинальные смазочные материалы Toyota Genuine Motor Oil либо эквивалентные автомасла, которые отвечают требованиям к качеству смазки;
- тип смазки С2 по системе АСЕА;
Выбирать вязкость моторной жидкости нужно с учетом схемы 6.
Схема 6. Влияние температуры воздуха на вязкость автомасла.
Согласно схеме 6 заводом – изготовителем рекомендовано применять смазочные жидкости 0w-30, они обеспечивают оптимальное потребление топлива и хороший пуск при низких температурах. При отсутствии указанного масла допускается использовать смазки 5w-30.
Дизельные автодвигатели 1VD-FTV (модели, соответствующие EURO IV)
По инструкции для этой модели Тойота Лэнд Крузер нужно использовать моторные жидкости с параметрами:
- оригинальные смазочные материалы Toyota Genuine Motor Oil либо эквивалентные автомасла, которые отвечают требованиям к качеству смазки;
- класс CF-4 в соответствии со стандартом API;
- группа масла В1 по нормам АСЕА.
Вязкость моторного масла подбирается по схеме 7.
Схема 7. Определение показателя вязкости автомасла в зависимости от температуры окружающей среды.
Согласно схеме 7 при слишком низких температурах предпочтительно заливать автомасло 5w-30. Если температура выше -180С льют 10w-30, 15w-40.
Заправочные объемы
Перед плановой заменой смазочного материала в Toyota Land Cruiser стоит ознакомиться с объемами заправочных емкостей, чтобы приобрести необходимое количество масла:
- Двигатели 1UR-FE:
- 7,5 л с заменой маслофильтра;
- 7,1 л без учета масляного фильтра.
- Моторы 1GR-FE (для моделей EURO IV и V) и 1GR-FE (кроме моделей EURO IV и V)
- 6,1 л с учетом фильтрующего устройства;
- 5,6 л без учета масляного фильтра.
- 1VD-FTV (модели, соответствующие EURO V), 1VD-FTV (модели, соответствующие EURO IV)
- 9,2 с заменой маслофильтра;
- 8,2 без учета масляного фильтра.
Недостатки и достоинства
Двигатель Тойота 1HZ обладает следующими преимуществами:
- Простая конструкция, надёжность и высокий ресурс, даже при применении низкокачественного дизеля.
- Возможность проведения капитального ремонта.
ТНВД 1HZ
Минусы дизельного мотора проявляются в следующем:
- При каждом очередном набеге 50 тыс. км требуется регулировка тепловых зазоров клапанов.
- Ресурс ремня ГРМ ограничен ста тысячами километров пробега.
- Проблемы возникают практически у всех ТНВД 1HZ, после выбега 500000 км.
- Слабые места проявляются при несвоевременном и не правильном техническом обслуживании.
Неисправности и ремонт
Распространенными дефектами моторов серии 1HD являются:
- Проблемой моторов, имеющих большой пробег, становится износ деталей механизма газораспределения. Увеличение зазоров приводит к рассухариванию стержня клапана, и деталь проваливается в камеру сгорания. При контакте клапана с поршнем происходит разрушение деталей и образование глубоких задиров на зеркале цилиндра. Для предотвращения поломки рекомендуется проводить визуальный осмотр механизма через каждые 40 тыс.км.
- Клапан рециркуляции отработавших газов (ЕГР) становится причиной засорения впускного коллектора сажей и частичками масла. Многие владельцы отключают систему, продлевая жизнь двигателю.
- Появление периодических вибраций на холостом ходу, напоминающих троение. Причиной является износ плунжерных пар в ТНВД. Ремонт заключается в замене изношенных деталей.
- Течь магистрали обратного слива топлива по месту стыка с форсункой. Дефект возникает в результате неаккуратной сборки, приводящей к деформации уплотнительного торца на форсунке. Рекомендуется провести подрезку торца на токарном станке, поскольку подтяжка гаек течи не устраняет, а еще больше деформирует детали. При сильном повреждении торца требуется замена форсунки.
Тюнинг
Двигатель Тойота 1HZ форсировать можно, но надо вложиться . При этом тюнинг разумен на свежих моторах. В противном случае проще приобрести другую машину с более мощным мотором.
Существует два варианта доработки дизельного мотора 1HZ. Первый предполагает монтаж турбины, интеркулера и других комплектующих.
Турбина мотора 1HD-T
Второй вариант возможен при задействовании контрактного силового агрегата марки 1HD-T. Это позволит переделать 1ХЗ в указанную модификацию. Для этого делают дополнительное технологическое отверстие в блоке для подачи масла к турбине, а также сформировать контур для слива смазки. С донорского агрегата потребуется использовать головку блока цилиндров, турбину, насос, поршневую группу, шатуны, форсунки и дополнительные комплектующие.
Перечень модификаций
Начало производства силовой установки было положено в 1997 году. До 2003 года двигатель не подвергался никаким изменениям и носил маркировку 1GZ-FE.
В период с 2003 по 2005 год было налажено производство 12-цилиндровой силовой установки, которая работала на газу. Мотор получил маркировку 1GZ-FNE. Агрегат сильно потерял в мощности — она упала до 250 лошадиных сил, крутящий момент был снижен до 420 Hm.
В 2010 году произошел рестайлинг мотора, маркировка не подверглась изменениям. Двигатель все также назывался 1GZ-FE. В связи с появившимися экологическими стандартами инженерам компании пришлось задушить мотор. В результате крутящий момент и мощность упали приблизительно на 5%.
На какие автомобили устанавливался 1HZ
Land Cruiser J70
Двигатель марки 1HZ использовался на следующих моделях машин:
- LandCruiser 80 1990 – 1997;
- Land Cruiser J70 1990 по настоящее время;
- Coaster HDB30 1990-1993;
- Coaster HDB40, Coaster HDB50 1993-2003;
- Land Cruiser J100 1998-2007.
Coaster HDB40
Toyota 1HZ
The Toyota 1HZ is a 4.20 l (4,164 cc, 254.1 cu-in) six cylinders, four-stroke cycle water-cooled naturally aspirated internal combustion diesel engine, manufactured by the Toyota Motor Corporation.
The 1HZ engine has a cast-iron cylinder block with 94.0 mm (3.7 in) cylinder bores and a 100.0 mm (3.94 in) piston stroke. Compression ratio rating was 22.7:1. In 1998, the 1HZ engine received a reinforced cylinder block and crankshaft, new pistons and glow plugs, the compression was reduced to 22.4:1. Since 2002 the engine is equipped with an EGR system.
The motor has a cast iron cylinder head with the single overhead camshaft (SOHC) with two valves per cylinder and indirect injection design.
The Toyota 1HZ produced 131 PS (96 kW; 129 HP) at 3,800 rpm or 135 PS (99 kW; 133 HP) at 4,000 rpm of maximum horsepower and 279 Nm (28.5 kg·m; 205.9 ft·lb) at 2,200 rpm or 284 Nm (29.0 kg·m; 209.6 ft·lb) at 2,200 rpm of maximun torque.
The breakdown of the engine code is as follows:
- 1 – 1st generation engine
- HZ – Engine family
General information
Engine Specifications | |
Engine code | 1HZ |
Layout | Straight-6, vertical |
Fuel type | Diesel |
Production | – |
Displacement | 4.2L, 4,164 cc (254.1 cu in) |
Injection pump | Mechanical |
Power adder | None |
Horsepower net | 131 PS (96 KW; 129 HP) at 3,800 rpm 135 PS (99 KW; 133 HP) at 4,000 rpm |
Torque output | 279 Nm (28.5 kg·m; 205.9 ft·lb) at 2,200 rpm 284 Nm (29.0 kg·m; 209.6 ft·lb) at 2,200 rpm |
Firing order | 1-4-2-6-3-5 |
Dimensions (L x H x W): | – |
Weight |
Cylinder block
The cylinder block is made of cast iron. The crankshaft is supported by 7 bearings on the inside of the crankcase. The crankshaft bearings are made of aluminum alloy. The crankshaft is integrated with 12 balance weights which are cast along with it for balance. Oil holes are built into the crankshaft for supplying oil to the connecting rods, bearings and etc. The crankshaft bearing cap is of ladder-frame construction and is incorporated into the crankcase.
Pistons are made of highly temperature-resistant aluminum alloy. The first compression ring is made of steel and the second compression ring is made of cast iron. The oil ring is made of steel.
The cylinder bore is 94 mm (3.7 in), piston stroke is 100 mm (3.94 in) and compression ratio rating is 22.7:1 or 22.4:1 (after 1998).
Cylinder block | ||
Cylinder block alloy | Cast iron | |
Compression ratio: | 22.7:1 or 22.4:1 | |
Cylinder bore: | 94 mm (3.7 in) | |
Piston stroke: | 100 mm (3.94 in) | |
Number of piston rings (compression / oil): | 2 / 1 | |
Number of main bearings: | 7 | |
Cylinder bore inner diameter: | 94.000-94.030 mm (3.7001-3.7019 in) | |
Piston skirt diameter | 93.885-94.895 mm (3.6962-3.6966 in) 93.950-93.960 mm (3.6988-3.6992 in) | |
Piston ring groove: | First | 0.050-0.095 mm (0.0020-0.0037 in) |
Second | 0.060-0.100 mm (0.0024-0.0039 in) | |
Oil | 0.030-0.070 mm (0.0012-0.0028 in) | |
Piston ring end gap: | First | 0.270-0.540 mm (0.0106-0.0212 in) |
Second | 0.400-0.620 mm (0.0157-0.0244 in) | |
Oil | 0.200-0.520 mm (0.0079 – 0.0204 in) | |
Piston pin outer diameter | 29.000-29.012 mm (1.1417-1.1412 in) 33.000-33.012 mm (1.2992-1.2997 in) | |
Piston pin bore diameter | 29.008-29.020 mm (1.1420-1.1425 in) 33.008-33.020 mm (1.2995-1.3000 in) | |
Crankshaft main journal diameter: | 66.994-67.004 mm (2.6375-2.6379 in) | |
Crankpin diameter: | 58.994-59.004 mm (2.3225-2.3230 in) | |
Crankshaft center distance: | 50.0 mm (1.9685 in) |
Main bearing cap tightening procedure and torque specs:
- Step 1: 103 Nm; 10.5 kg·m; 76 ft·lb
- Step 2: Turn all bolts 90°
After securing bearing cap bolts, make sure crankshaft turns smoothly by hand.
Connecting rod bearing nut
- Step 1: 37 Nm; 3.75 kg·m; 27 ft·lb
- Step 2: Turn all bolts 90°
Crankshaft pulley bolt
- 500 Nm; 50.0 kg·m; 369 ft·lb
Flywheel (M/T) or Drive plate (A/T) fixing bolts
Cylinder head
The cylinder head is made of cast iron with a cross-flow type intake and exhaust layout. The combustion chambers are swirl chamber type. The camshaft journal part of the cylinder head has camshaft caps made of aluminum alloy and is made of cast iron on the cylinder head side. The camshaft is driven by the timing belt.
The 1HZ engine has OHV design with two valves per cylinder. Intake valves are 42.5 mm (1.6732 in) in diameter, and the exhaust valves are 36.0 mm (1.4173 in). Exhaust and intake valves are equipped with irregular pitch springs which are capable of following the valves even at high engine speeds. The 1HZ engine has a dual-type exhaust manifold.
Adjustment of the valve clearance is done by means of an outer shim type system, in which valve adjusting shims are located above the valve lifters.
Cylinder head | |
Cylinder head alloy | Cast iron |
Valve Arrangement: | SOHC |
Valves: | 12 (2 valves per cylinder) |
Intake valves diameter: | 42.5 mm (1.6732 in) |
Exhaust valves diameter: | 36.0 mm (1.4173 in) |
Intake valves length: | 103.29-103.69 mm (4.0665-4.0822 in) |
Exhaust valves length: | 103.14-103.54 (4.0606-4.00764 in) |
Intake valve stem diameter: | 7.975-7.990 mm (0.3140-0.3145 in) |
Exhaust valves stem diameter: | 7.960-7.975 mm (0.3133-0.3140 in.l |
Camshaft journal diameter: | 1st: 34.969-34.985 mm (1.3767-1.3774 in) Others: 27.986-27.998 mm (1.1018-1.1023 in) |
Camshaft lobe height (intake): | 55.090-55.110 mm (2.1689-2.1697 in) |
Camshaft lobe height (exhaust): | 55.940-55.960 mm (2.2024-2.2031 in) |
Head tightening procedure and torque specs:
- Step 1: 69 Nm; 7.0 kg·m; 51 ft·lb
- Step 2: Turn all bolts 90°
- Step 3: Turn all bolts 90°
Camshaft bearing cap
- No.1 journal: 25 Nm; 2.5 kg·m; 18 ft·lb
- Others: 18 Nm; 1.85 kg·m; 13 ft·lb
Maintenance data
Valve clearance (Cold) | |
Intake valve | 0.15-0.25 mm (0.006-0.0098 in) |
Exhaust valve | 0.35-0.45 mm (0.0137-0.0177 in) |
Compression pressure | |
Standard | 37.0 kg/m 2 (3,628 kPa, 526 psi) / 250 rpm |
Minimun | 27.0 kg/m 2 (2,648 kPa, 384 psi) / 250 rpm |
Compression differential limit between cylinders | 5.0 kg/m 2 (490 kPa, 71 psi) / 250 rpm |
Oil system | |
Recommended engine oil | 10W-30 or 10W-40 (“CC”, “CD” or higher: “CH”, “CI”) |
Engine oil capacity | Dry fill: 9.6 L (10.1 US qt, 8.4 Imp. qt) With oil filter change: 9.3 L (9.8 US qt, 8.1 Imp. qt) Without oil filter change: 8.0 L (8.5 US qt, 7.0 Imp. qt) |
Fuel system | |
Plunger stroke: | 1.03-1.09 mm (0.0406-0.0429 in.) |
Idling | M/T: 650 ± 50 rpm A/T: 700 ± 50 rpm |
Vehicle applications
Model | Years Produced |
Toyota Land Cruiser (J75, J78, J79) | – |
Toyota Land Cruiser (HZJ77) | – |
Toyota Land Cruiser (J80) | – |
Toyota Land Cruiser (J105) | – |
Toyota Coaster (HZB30, HZB40) | – |
ATTENTION! Dear visitors, this site is not a trading platform, an official dealer or a spare parts supplier, so we do not have any price lists or spare parts catalogs. We are an information portal and provide the technical specifications of gasoline and diesel engines.
We try to use verified sources and official documentation, however, differences between sources or errors in entering information may occur. We do not provide advice on technical issues related to the engines operation or repair. We do not recommend using provided information for engines repairing engines or spare parts ordering, use only official service manuals and spare-parts catalogs.
23 Comments
is there any way of finding out the year of manufacture of a 1hz motor by the engine number..
Is the 14mm hexagon head cylinder head bolt torque specification ( 69Nm;7.0kg•m;51ft/lb),the same as in 12mm hexagon head cylinder head bolt torque specification?
I would say, that will be all same.
It comes in 1HZJ models
The 1HZ also came in the LandCruiser model HZJ77.
Thank you, added this model
I am looking for supplying of the engines 1hz, 3l, especially, 3s. And gear boxes 1hz, plz this engines is needd it to much
We are not a trading company, but perhaps other visitors will be able to help you.
Does the VDJ79 Land cruiser diesel 2018 or 2019 comes with 1HZ engine?
No, on VDJ79 – VD in the model name means that 1VD-FTE engine is used.
I’m after the weight of a bare 1HZ diesel cast block. It doesn’t have any crank, bearings, heads or anything fitted, just the bare cast block.
I need used engine for toyota landcruiser hardtop . engine with 1hz
I also need wit where can I get it
What grade oil should be used in 140000km driven 1hz? Also how much time is needed for 1hz to heat after cold start?
That’s a step twd a semmai its super
I am considering turbo conversion with inter cooler, set up on dyno tune, Cruiser is 1993 huh 75, traveled 350,000 km approx, don’t want the expense of upgrading pistons or crank, what are your thoughts or experiences, thanks for your replies in advance, regards Cliff
I am looking for engine fat in land cruise 1997 diesel V8 town turbo?
I’m interested to know whether there are retrofit devices (DPF & / or SCR) available that would make my 1HZ engine Euro 4 compliant
Hello!This is Daniel from ishino,we produce diesel spare parts like valves and sensors.
I wish we could cooperate in the near future. Feel free to contact me if you’re interested in our products.
thanks.
Could you please explain thevoil differences eg. 10w-30 ,10w-40 and so on
how do i get contact with the sellet for toyota land cruiser 1hz engine
Anyone able to help with the torque settings for the crankshaft on a Land Cruiser 1HZ?
Main brg: 1) 103 Nm / 76 Lbf-ft; 2) +90° turn
Connecting rod brg: 1) 37 Nm / 27 Lbf-ft; 2) +90° turn
I would say, that will be all same.
It comes in 1HZJ models
Toyota 1HZ
The Toyota 1HZ is a 4.20 l (4,164 cc, 254.1 cu-in) six cylinders, four-stroke cycle water-cooled naturally aspirated internal combustion diesel engine, manufactured by the Toyota Motor Corporation.
The 1HZ engine has a cast-iron cylinder block with 94.0 mm (3.7 in) cylinder bores and a 100.0 mm (3.94 in) piston stroke. Compression ratio rating was 22.7:1. In 1998, the 1HZ engine received a reinforced cylinder block and crankshaft, new pistons and glow plugs, the compression was reduced to 22.4:1. Since 2002 the engine is equipped with an EGR system.
The motor has a cast iron cylinder head with the single overhead camshaft (SOHC) with two valves per cylinder and indirect injection design.
The Toyota 1HZ produced 131 PS (96 kW; 129 HP) at 3,800 rpm or 135 PS (99 kW; 133 HP) at 4,000 rpm of maximum horsepower and 279 Nm (28.5 kg·m; 205.9 ft·lb) at 2,200 rpm or 284 Nm (29.0 kg·m; 209.6 ft·lb) at 2,200 rpm of maximun torque.
The breakdown of the engine code is as follows:
- 1 – 1st generation engine
- HZ – Engine family
General information
Engine Specifications | |
Engine code | 1HZ |
Layout | Straight-6, vertical |
Fuel type | Diesel |
Production | – |
Displacement | 4.2L, 4,164 cc (254.1 cu in) |
Injection pump | Mechanical |
Power adder | None |
Horsepower net | 131 PS (96 KW; 129 HP) at 3,800 rpm 135 PS (99 KW; 133 HP) at 4,000 rpm |
Torque output | 279 Nm (28.5 kg·m; 205.9 ft·lb) at 2,200 rpm 284 Nm (29.0 kg·m; 209.6 ft·lb) at 2,200 rpm |
Firing order | 1-4-2-6-3-5 |
Dimensions (L x H x W): | – |
Weight |
Cylinder block
The cylinder block is made of cast iron. The crankshaft is supported by 7 bearings on the inside of the crankcase. The crankshaft bearings are made of aluminum alloy. The crankshaft is integrated with 12 balance weights which are cast along with it for balance. Oil holes are built into the crankshaft for supplying oil to the connecting rods, bearings and etc. The crankshaft bearing cap is of ladder-frame construction and is incorporated into the crankcase.
Pistons are made of highly temperature-resistant aluminum alloy. The first compression ring is made of steel and the second compression ring is made of cast iron. The oil ring is made of steel.
The cylinder bore is 94 mm (3.7 in), piston stroke is 100 mm (3.94 in) and compression ratio rating is 22.7:1 or 22.4:1 (after 1998).
Cylinder block | ||
Cylinder block alloy | Cast iron | |
Compression ratio: | 22.7:1 or 22.4:1 | |
Cylinder bore: | 94 mm (3.7 in) | |
Piston stroke: | 100 mm (3.94 in) | |
Number of piston rings (compression / oil): | 2 / 1 | |
Number of main bearings: | 7 | |
Cylinder bore inner diameter: | 94.000-94.030 mm (3.7001-3.7019 in) | |
Piston skirt diameter | 93.885-94.895 mm (3.6962-3.6966 in) 93.950-93.960 mm (3.6988-3.6992 in) | |
Piston ring groove: | First | 0.050-0.095 mm (0.0020-0.0037 in) |
Second | 0.060-0.100 mm (0.0024-0.0039 in) | |
Oil | 0.030-0.070 mm (0.0012-0.0028 in) | |
Piston ring end gap: | First | 0.270-0.540 mm (0.0106-0.0212 in) |
Second | 0.400-0.620 mm (0.0157-0.0244 in) | |
Oil | 0.200-0.520 mm (0.0079 – 0.0204 in) | |
Piston pin outer diameter | 29.000-29.012 mm (1.1417-1.1412 in) 33.000-33.012 mm (1.2992-1.2997 in) | |
Piston pin bore diameter | 29.008-29.020 mm (1.1420-1.1425 in) 33.008-33.020 mm (1.2995-1.3000 in) | |
Crankshaft main journal diameter: | 66.994-67.004 mm (2.6375-2.6379 in) | |
Crankpin diameter: | 58.994-59.004 mm (2.3225-2.3230 in) | |
Crankshaft center distance: | 50.0 mm (1.9685 in) |
Main bearing cap tightening procedure and torque specs:
- Step 1: 103 Nm; 10.5 kg·m; 76 ft·lb
- Step 2: Turn all bolts 90°
After securing bearing cap bolts, make sure crankshaft turns smoothly by hand.
Connecting rod bearing nut
- Step 1: 37 Nm; 3.75 kg·m; 27 ft·lb
- Step 2: Turn all bolts 90°
Crankshaft pulley bolt
- 500 Nm; 50.0 kg·m; 369 ft·lb
Flywheel (M/T) or Drive plate (A/T) fixing bolts
Cylinder head
The cylinder head is made of cast iron with a cross-flow type intake and exhaust layout. The combustion chambers are swirl chamber type. The camshaft journal part of the cylinder head has camshaft caps made of aluminum alloy and is made of cast iron on the cylinder head side. The camshaft is driven by the timing belt.
The 1HZ engine has OHV design with two valves per cylinder. Intake valves are 42.5 mm (1.6732 in) in diameter, and the exhaust valves are 36.0 mm (1.4173 in). Exhaust and intake valves are equipped with irregular pitch springs which are capable of following the valves even at high engine speeds. The 1HZ engine has a dual-type exhaust manifold.
Adjustment of the valve clearance is done by means of an outer shim type system, in which valve adjusting shims are located above the valve lifters.
Cylinder head | |
Cylinder head alloy | Cast iron |
Valve Arrangement: | SOHC |
Valves: | 12 (2 valves per cylinder) |
Intake valves diameter: | 42.5 mm (1.6732 in) |
Exhaust valves diameter: | 36.0 mm (1.4173 in) |
Intake valves length: | 103.29-103.69 mm (4.0665-4.0822 in) |
Exhaust valves length: | 103.14-103.54 (4.0606-4.00764 in) |
Intake valve stem diameter: | 7.975-7.990 mm (0.3140-0.3145 in) |
Exhaust valves stem diameter: | 7.960-7.975 mm (0.3133-0.3140 in.l |
Camshaft journal diameter: | 1st: 34.969-34.985 mm (1.3767-1.3774 in) Others: 27.986-27.998 mm (1.1018-1.1023 in) |
Camshaft lobe height (intake): | 55.090-55.110 mm (2.1689-2.1697 in) |
Camshaft lobe height (exhaust): | 55.940-55.960 mm (2.2024-2.2031 in) |
Head tightening procedure and torque specs:
- Step 1: 69 Nm; 7.0 kg·m; 51 ft·lb
- Step 2: Turn all bolts 90°
- Step 3: Turn all bolts 90°
Camshaft bearing cap
- No.1 journal: 25 Nm; 2.5 kg·m; 18 ft·lb
- Others: 18 Nm; 1.85 kg·m; 13 ft·lb
Maintenance data
Valve clearance (Cold) | |
Intake valve | 0.15-0.25 mm (0.006-0.0098 in) |
Exhaust valve | 0.35-0.45 mm (0.0137-0.0177 in) |
Compression pressure | |
Standard | 37.0 kg/m 2 (3,628 kPa, 526 psi) / 250 rpm |
Minimun | 27.0 kg/m 2 (2,648 kPa, 384 psi) / 250 rpm |
Compression differential limit between cylinders | 5.0 kg/m 2 (490 kPa, 71 psi) / 250 rpm |
Oil system | |
Recommended engine oil | 10W-30 or 10W-40 (“CC”, “CD” or higher: “CH”, “CI”) |
Engine oil capacity | Dry fill: 9.6 L (10.1 US qt, 8.4 Imp. qt) With oil filter change: 9.3 L (9.8 US qt, 8.1 Imp. qt) Without oil filter change: 8.0 L (8.5 US qt, 7.0 Imp. qt) |
Fuel system | |
Plunger stroke: | 1.03-1.09 mm (0.0406-0.0429 in.) |
Idling | M/T: 650 ± 50 rpm A/T: 700 ± 50 rpm |
Vehicle applications
Model | Years Produced |
Toyota Land Cruiser (J75, J78, J79) | – |
Toyota Land Cruiser (HZJ77) | – |
Toyota Land Cruiser (J80) | – |
Toyota Land Cruiser (J105) | – |
Toyota Coaster (HZB30, HZB40) | – |
ATTENTION! Dear visitors, this site is not a trading platform, an official dealer or a spare parts supplier, so we do not have any price lists or spare parts catalogs. We are an information portal and provide the technical specifications of gasoline and diesel engines.
We try to use verified sources and official documentation, however, differences between sources or errors in entering information may occur. We do not provide advice on technical issues related to the engines operation or repair. We do not recommend using provided information for engines repairing engines or spare parts ordering, use only official service manuals and spare-parts catalogs.
23 Comments
is there any way of finding out the year of manufacture of a 1hz motor by the engine number..
Is the 14mm hexagon head cylinder head bolt torque specification ( 69Nm;7.0kg•m;51ft/lb),the same as in 12mm hexagon head cylinder head bolt torque specification?
I would say, that will be all same.
It comes in 1HZJ models
The 1HZ also came in the LandCruiser model HZJ77.
Thank you, added this model
I am looking for supplying of the engines 1hz, 3l, especially, 3s. And gear boxes 1hz, plz this engines is needd it to much
We are not a trading company, but perhaps other visitors will be able to help you.
Does the VDJ79 Land cruiser diesel 2018 or 2019 comes with 1HZ engine?
No, on VDJ79 – VD in the model name means that 1VD-FTE engine is used.
I’m after the weight of a bare 1HZ diesel cast block. It doesn’t have any crank, bearings, heads or anything fitted, just the bare cast block.
I need used engine for toyota landcruiser hardtop . engine with 1hz
I also need wit where can I get it
What grade oil should be used in 140000km driven 1hz? Also how much time is needed for 1hz to heat after cold start?
That’s a step twd a semmai its super
I am considering turbo conversion with inter cooler, set up on dyno tune, Cruiser is 1993 huh 75, traveled 350,000 km approx, don’t want the expense of upgrading pistons or crank, what are your thoughts or experiences, thanks for your replies in advance, regards Cliff
I am looking for engine fat in land cruise 1997 diesel V8 town turbo?
I’m interested to know whether there are retrofit devices (DPF & / or SCR) available that would make my 1HZ engine Euro 4 compliant
Hello!This is Daniel from ishino,we produce diesel spare parts like valves and sensors.
I wish we could cooperate in the near future. Feel free to contact me if you’re interested in our products.
thanks.
Could you please explain thevoil differences eg. 10w-30 ,10w-40 and so on
how do i get contact with the sellet for toyota land cruiser 1hz engine
Anyone able to help with the torque settings for the crankshaft on a Land Cruiser 1HZ?
Main brg: 1) 103 Nm / 76 Lbf-ft; 2) +90° turn
Connecting rod brg: 1) 37 Nm / 27 Lbf-ft; 2) +90° turn
I would say, that will be all same.
It comes in 1HZJ models
Источник Источник http://tohatsu-outboards.ru/marki/1hz-dvigatel.html
Источник Источник Источник Источник http://www.engine-specs.net/toyota/1hz.html
Источник Источник Источник Источник http://www.engine-specs.net/toyota/1hz.html